Geen verkoop zonder asbestattest - Uw woning snel verkopen

Geen verkoop zonder asbestattest

Geen verkoop zonder asbestattest

Sinds 23 november 2022 ben je verplicht over een asbestattest te beschikken als je je woning of pand, dat voor 2001 gebouwd werd, verkoopt. Benieuwd naar wat het attest inhoudt en hoe je het kan aanvragen? Je ontdekt het in deze blog. 

 

Waarom een asbestattest?

Een asbestattest is in het leven geroepen om aan te duiden of er al dan niet asbest in je woning aanwezig is. Het attest toont de asbestveiligheid van je woning aan. Het vermeldt in welke materialen asbest aanwezig is, wat de staat van het asbest is en welke stappen je kan ondernemen om je woning asbestveilig te maken. 

 

Asbest is een gevaarlijke stof die opgebouwd is uit kleine vezels. Het inademen van die vezels, kan aanleiding geven tot ernstige longaandoeningen. Tot 2001 werd asbest gebruikt in de woningbouw. Of deze stof in je woning aanwezig is, is dus zeer belangrijk om te weten! Zo kan je op tijd de nodige stappen ondernemen. 

 

Wil je sinds 23 november 2022 je woning, die voor 2001 gebouwd werd, verkopen? Dan moet je een geldig asbestattest kunnen voorleggen. Onder verkoop verstaan we: 

 

  • de ondertekening van een verkoopovereenkomst;
  • het verlijden van verkoopakten;
  • een schenking van een woning. 

 

Erf je een woning, dan is het asbestattest niet verplicht te overhandigen. 

 

Een asbestattest geldt niet enkel voor woningen. Ook bij de verkoop van andere gebouwen, zoals kantoorruimtes, moet je een asbestattest kunnen voorleggen. Zo’n attest is 10 jaar geldig. 

 

Hoe verloopt de inspectie? 

Een asbestdeskundige komt bij je langs om de asbestverdachte materialen te bekijken en te analyseren. Hij zal daarvoor monsters voor het labo nemen. Dat kan kleine beschadigingen veroorzaken, maar in principe wordt er niets gedemonteerd of afgebroken. Tijdens de inspectie beoordeelt de asbestdeskundige alvast de toestand en de risico’s van de asbestverdachte materialen en adviseert hij je over welke materialen best weg te nemen en hoe je dat kan doen. 

 

Na het bezoek voert de asbestdeskundige alle gegevens in de asbestinventarisatiedatabank in, zodat op basis daarvan het attest opgemaakt wordt.

 

UwWoningSnelVerkopen brengt het asbestattest voor jou in orde

Verkoop je je woning of pand aan ons, dan hoef jij je geen zorgen te maken over het asbestattest. Wij contacteren zelf een asbestdeskundige en plannen de inspectie, in samenspraak met jou, in. En wij nemen ook alle kosten van de inspectie en het attest voor onze rekening! Zo hoef jij daar niet aan te denken. Een volledige ontzorging, check! Neem gerust contact met ons op via info@uwwoningsnelverkopen.be of +32 472 17 55 68.

Terug